Har du hørt om Axtri eller Aurland Extreme Triathlon og lurt på hva slags løp det er? Kanskje det er noe du vurderer å delta på? FTK-medlemmet Anders Jordal var med på Axtri for andre året og var velvillig til å dele litt informasjon om dette løpet.


Jeg var med på Aurland Extreme Triathlon i fjor og i år. I fjor var det hovedmålet og stilte i brukbar form, i år var det mer en bonus etter første fulle IM i Danmark midt i Juni. Mye jobbing og lite trening i sommer gjorde at formen ikke var på topp ved Axtri i år. Det er ikke å anbefale.
Axtri er hardt, navnet passer godt.Distansene er omtrent som en halv IM. Det er totalt 320 plasser, men i år stilte vel ca 220 til start tross utsolgt. Sannsynlig pga stort frafall pga kaldt i vannet?
1900m svømming i Aurlandsfjorden. I år var det 11-12 grader. På crew race 2 dager før var det kun 8 grader så man må forvente kjølige forhold. Felles start fra «lagunen»/stranda i Aurland. Fine svømmeforhold med rolig sjø. Selvseeding av svømmetid gjør at man starter der man selv tror man passer inn i feltet.

Sykkeletappen er 98 km, med totalt 3100 høydemeter. Man skal over Aurlandsfjellet 2 ganger. Etter 100m flatt går det rett opp til 1300 moh. Platået på toppen er kuppert og tungt. I år var det i tillegg sterk vind, motvind på veien tilbake når man trengte det minst. Kun de siste 8-9 km er flate inn mot T2. De bratte nedoverbakkene er uvant for den jevne østfolding, spesielt ned mot Erdalsiden er det veldig dårlig asfalt med mye svinger. Man kommer fort opp i 80-90 km/t hvis man ikke er ivrig på bremsene. Det er ikke tillatt med support på sykkeletappen. Det er en matstasjon på toppen som man passerer 2 ganger. Ellers må man ta med seg det man trenger. Det kan kreve litt planlegging av hva man skal ha på seg siden det kan være veldig forskjellig vær/temperatur ved fjorden og på fjellet. I fjor var det feks sol og 20 grader i starten på syklingen, men regn og 4-5 grader på fjellet. I år fint vær, men fortsatt mye snø på fjellet kombinert med sterkt vind gjorde det kaldt!

Foto: Børge Sivertsen

Foto: Børge Sivertsen

Løpingen er opp Aurlandsdalen fra Vassbygdi til Østerbø Fjellstue. Ca 20 km, med 1100 høydemeter. Det starter med 2 km flatt, deretter går det bratt oppover. Man må innstille seg på en god del gåing/klyving i de bratteste partiene. Det flater ut de siste 6-8 km, men stien er allikevel tung med mye steiner og smal sti. Man møter mange turister på vei nedover, de går stort sett tilside og heier. Oppleves som et hyggelig innslag. Det er kun en matstasjon på veien. Ellers er det iflg race manualen påbudt å løpe med sekk og ha med egen mat/drikke. Målgang ved Østerbø fjellstue.
Axtri kan absolutt anbefales. Etappene gjennomføres i noe av Norges flotteste natur. Men man må være godt trent og forberedt på mye slit!

Foto: Børge Sivertsen

Foto: Børge Sivertsen

Når vi leser «Extreme Triathlon» tenker nok mange på Norseman Extreme Triathlon. Siden dette er omtrent halve distansene, er det fair å sammenligne løpene og muligens kalle Axtri, Norsemans lillebror?

Axtri mangler vel bare ca 1000 høydemeter på Norseman, men distansene er jo nesten halve. Det spesielle med Axtri er at det ikke er et eneste sted med mulighet for jevn «dunking» på flater. Syklingen er enten rett opp eller rett ned. Løpingen er så og si bare oppover.
Både Trygve Gjølberg og Per Morten Ellingsen har vært med på både Axtri og Norseman. De kan sammenlikne bedre.

Hva må til for å kunne gjennomføre Axtri rent fysisk? Bør man i det minste ha gjennomført en 70.3? Sykle masse bakker og løpe masse i fjellene?

Jeg fullførte i fjor etter kun å ha vært med på en Olympisk triathlon fra før, det gikk helt fint. Men jeg synes Axtri er hardere enn en flat full IM som jeg var med på i sommer. Har man mulighet til å sykle lange bakker er jo det supert, men mangelvare i Østfold. Jeg taper også en del på nedoverkjøringene i forhold til vestlendingene som bare kjører på. Løping i fjellet, men også bare fjellturer/gåturer vil være god oppkjøring. Selv de aller beste går nok en del på løpeetappen.

Med så mange høydemeter, er det noe man må gjøre og noe man ikke må gjøre?

Det er nok spesielt viktig å holde litt igjen i første runde over fjellet på sykkel, det skal forseres 2 ganger. Det er fort gjort å bli stiv i musklaturen på vei ned. Må prøve å holde bena litt i gang. På løpedelen må man ha is i magen i starten, ikke bli stressa over at man sannsynlig må/bør gå allerede etter 2-3 km. Klarer man å holde jevn klyvefart blir tiden ok uansett. Har man krefter igjen kan man gjøre mye med tiden siste 10 km.

Har du tenkt til å kjøre Axtri neste år? Eller kanskje Norseman, Celtman, Swissman el?

Tar en pause fra Axtri neste år, skal jeg være med igjen må jeg sette det som hovedmål og prøve på svart trøye (under 7 timer). Det blir IM Kalmar som hovedmål for meg neste år. Kunne tenke meg Norseman, men er jo vanskelig å få plass. Swissman står absolutt på planen etterhvert, men ikke neste år. må få det til å gå opp med familieplanene. Swissman blir jo fort ganske dyrt med reise osv.

Vi takker Anders for informasjonen og gratulerer med nok et vel gjennomført Axtri!